Welkom
Inleiding
Hoe het verder ging
Bouw
Baanontwerp
Railontwerp
Railbedding
HCCM
Aanpassen blokkaart
Programmeerspoor
Materieel
Wagonverlichting
Digitaliseren

Wagonverlichting

Ik zat al een hele tijd te piekeren over hoe ik op een efficiënte en makkelijke manier mijn wagons kon verlichten.
Normaal gesproken is het zo dat je een paar sleepcontacten in het wielstel aanbrengt die dan tegen de assen of de wielen drukken en op die manier de stroomvoorziening verzorgen voor de in de wagon aangebrachte verlichting. Wanneer je dan een stam van 5 rijtuigen hebt, leveren al deze sleepcontacten in z’n totaliteit best een aardige druk op de assen en dus weerstand. Dit gaat dan ook ten koste van de trekkracht van de loc; deze moet al die weerstand van die sleepcontacten overwinnen en zal dus wat langzamer lopen en meer stroom vragen. Ik had een loc waarbij dat goed te merken was.

Echter, ik wilde een stroomvoorziening zonder bovengenoemde weerstand en verminderde trekkracht. Kortom: wel verlichting maar dan zonder sleepcontacten. Speuren op Internet gaf mij ook geen “Eureka” oplossing. Ik ben uiteindelijk op het idee gekomen om de locomotief te voorzien van een stroomvoerende koppeling en de wagons van led binnenverlichting en via kleine connectortjes de spanning van de ene wagon door te voeren naar de volgende wagon.

Omtrent stroomvoerende koppelingen is e.e.a. te vinden op Internet; de een vindt dit model goed en de ander is weer voorstander van een ander type/model. Zelf heb ik besloten om stroomvoerende koppelingen te gebruiken van Tams Elektonik. En de led binnenverlichting is van Digirails . Ook Viessmann verkoopt deze stroomvoerende koppelingen; deze en die van Tams zijn identiek.

Voor de doorvoer van de verlichtingsspanning maak ik gebruik van female-printconnectoren. Van deze strip female-printconnectoren heb ik een aantal dubbele (dus a.h.w. 2-polige) connectoren afgezaagd en deze op de bodem van de wagon gelijmd. Op de juiste plek heb ik in de beide kopkanten van de wagon een uitsparing gemaakt, zodat bij montage van de wagonbak de connectoren vrij blijven. Daarna heb ik van strip male-connectoren steeds twee pennetjes afgezaagd, deze met een stukje kort, dun draad aan elkaar gesoldeerd zodat deze in de connector van de wagons gestoken kunnen worden waarmee de stroomdoorvoer geregeld is.

De eerste wagon, die aan de loc gekoppeld wordt, dient uiteraard ook van een stroomvoerende koppeling voorzien te worden. Als finishing-touch heb ik de laatste wagon voorzien van sluitverlichting. Hiervoor kun je zelf iets maken met twee rode ledjes of –als de constructie van de wagon het toelaat- kun je via een doorverbindinkje op de led strip twee sluitlichtjes activeren.

Uiteraard dient de wagon in kwestie dan wel de sluitlichten bovenin de wagon achterkant te hebben. Op deze manier blijven de wagons licht lopen omdat er geen wrijvingsweerstand van de sleepcontacten is en de hele stam rijtuigen is verlicht. De printconnectors zijn in een radio-/elctronicazaak te koop en anders wel via de website van Conrad.
Naar boven                                                                                                                                                                                            Naar begin