Ik zat al een hele tijd te piekeren over hoe ik op een efficiënte en makkelijke
manier mijn wagons kon verlichten.
Normaal gesproken is het zo dat je een paar sleepcontacten in het wielstel
aanbrengt die dan tegen de assen of de wielen drukken en op die manier de
stroomvoorziening verzorgen voor de in de wagon aangebrachte verlichting.
Wanneer je dan een stam van 5 rijtuigen hebt, leveren al deze sleepcontacten in
z’n totaliteit best een aardige druk op de assen en dus weerstand. Dit gaat dan
ook ten koste van de trekkracht van de loc; deze moet al die weerstand van die
sleepcontacten overwinnen en zal dus wat langzamer lopen en meer stroom vragen.
Ik had een loc waarbij dat goed te merken was.
Echter, ik wilde een stroomvoorziening zonder bovengenoemde weerstand en
verminderde trekkracht. Kortom: wel verlichting maar dan zonder sleepcontacten. Speuren op Internet gaf mij ook geen “Eureka” oplossing. Ik ben uiteindelijk op
het idee gekomen om de locomotief te voorzien van een stroomvoerende koppeling
en de wagons van led binnenverlichting en via kleine connectortjes de spanning
van de ene wagon door te voeren naar de volgende wagon.
Omtrent stroomvoerende koppelingen is e.e.a. te vinden op Internet; de een vindt
dit model goed en de ander is weer voorstander van een ander type/model. Zelf heb ik besloten om stroomvoerende koppelingen te gebruiken van
Tams Elektonik. En de led binnenverlichting is van
Digirails .
Ook
Viessmann verkoopt deze stroomvoerende koppelingen; deze en die van Tams
zijn identiek.
Voor de doorvoer van de verlichtingsspanning maak ik gebruik van
female-printconnectoren. Van deze strip female-printconnectoren heb ik een
aantal dubbele (dus a.h.w. 2-polige) connectoren afgezaagd en deze op de bodem
van de wagon gelijmd. Op de juiste plek heb ik in de beide kopkanten van de
wagon een uitsparing gemaakt, zodat bij montage van de wagonbak de connectoren
vrij blijven. Daarna heb ik van strip male-connectoren steeds twee pennetjes
afgezaagd, deze met een stukje kort, dun draad aan elkaar gesoldeerd zodat deze
in de connector van de wagons gestoken kunnen worden waarmee de stroomdoorvoer
geregeld is.
De eerste wagon, die aan de loc gekoppeld wordt, dient uiteraard ook
van een stroomvoerende koppeling voorzien te worden. Als finishing-touch heb ik
de laatste wagon voorzien van sluitverlichting. Hiervoor kun je zelf iets maken
met twee rode ledjes of –als de constructie van de wagon het toelaat- kun je via
een doorverbindinkje op de led strip twee sluitlichtjes activeren.
Uiteraard
dient de wagon in kwestie dan wel de sluitlichten bovenin de wagon achterkant te
hebben. Op deze manier blijven de wagons licht lopen omdat er geen
wrijvingsweerstand van de sleepcontacten is en de hele stam rijtuigen is
verlicht. De printconnectors zijn in een radio-/elctronicazaak te koop en anders
wel via
de website van Conrad.