Welkom
Inleiding
Hoe het verder ging
Bouw
Baanontwerp
Railontwerp
Railbedding
HCCM
Aanpassen blokkaart
Programmeerspoor
Materieel
Wagonverlichting
Digitaliseren
Voor de onderbouw heb ik vuren planken van 18x69 mm gebruikt. Deze zijn gewoon te koop in de bouwmarkt. Hiervan heb ik volgens het zgn. open frame principe constructies gemaakt van verschillende breedtes. Voor het gedeelte van de opstelsporen heb ik een constructie gemaakt van 30 cm breed. Hierop komen 6 sporen te liggen.
Op het raamwerk heb ik plaatmateriaal (multiplex 9 mm) bevestigd. De verschillende raamwerken heb ik met slotbouten aan elkaar bevestigd. Het gehele frame staat waterpas gesteld, op houten poten (balkjes 40x40 mm). Op deze manier ontstaat een degelijke en solide constructie. Het geheel zit ook nog tegen de wanden geschroefd en zit derhalve ‘muurvast’. Hierdoor is ondersteuning dmv poten alleen in het midden nodig en blijft de rest toch nog min of meer toegankelijk voor werkzaamheden onder de baan.
Zo heb ik geleidelijk aan mijn baan opgebouwd.
De foto's van de bouw heb ik destijds gemaakt met een
gewone analoge camera. De (papieren) foto's heb ik later ingescand. Het kan
zijn dat ze daardoor wat minder scherp zijn dan later (met een digitale
camera) gemaakte foto's.
Op deze open frame constructie heb ik de platen multiplex gelegd zodat ik
daarop –op ware grootte- het sporenplan kon uittekenen. Van de eerder
genoemde printjes heb de baandelen uitgeknipt. Ik heb een rol patroonpapier
gekocht (is lekker lang en breed) en daarop heb ik vervolgens de uitgeknipte
baandelen gelegd, op het patroonpapier overgetrokken en ook deze weer
uitgeknipt. Deze 1:1 delen heb ik vervolgens op de multiplexplaten gelegd.
Op deze manier kon ik een groot deel van de ‘lastige delen’ zoals
overgangsbochten, wisselconstructies op ware grootte op de ondergrond
uittekenen en uitzagen.
De tot nu toe gebruikte materialen zijn:
vuren planken van 16x69 mm in verschillende lengtes;
plaatmateriaal (multiplex) van 9 mm dik;
houten balkjes voor de poten van 40x40 mm;
kurkplaten van 4 mm dik voor het snijden van de railbedding;
spaanplaatschroefjes 2,4x10 mm voor het tijdelijk bevestigen van de rails;
onderlegringetjes 4 mm voor het klemvast schroeven van de rails;
verder uiteraard houtlijm en verschillende soorten schroeven en slotbouten voor het aan elkaar verbinden van de verschillende constructieonderdelen;
fantasie en creativiteit.