Welkom
Inleiding
Hoe het verder ging
Bouw
Baanontwerp
Railontwerp
Railbedding
HCCM
Aanpassen blokkaart
Programmeerspoor
Materieel
Wagonverlichting
Digitaliseren
Ik had het programma WinRail (3.1) op de computer en met behulp van dit
programma heb ik mijn railplan uitgewerkt.
Het duurt best wel even voordat je het programma goed ‘onder de knie’ hebt.
Maar als je er wat vaardigheid in hebt, is het –althans dat vind ik- een
lekker programma om mee te werken. Uiteindelijk kwam er een railplan uit,
waarbij rekening gehouden was met hoogteverschillen, stijgings- en
dalingspercentage, overgangsbogen enz. Je kunt het van nog veel meer
informatie voorzien, zoals het tonen van artikelnummers, omschrijvingen,
hoogteaanduidingen, totale prijs e.d. Maar alleen het railfiguur was voor
mij voldoende.
(Schermafdruk van het railplan)
Met dit railplan kon ik "aan de bak".
Ik heb diverse printen gemaakt waarop ik heb aangegeven hoe het houten
raamwerk moest komen te liggen. Op basis van de schaal kon ik grofweg
uitrekenen hoeveel vurenhouten planken ik in ieder geval nodig had om
bepaalde delen te maken. Ook heb ik verschillende delen van het railfiguur
geprint 1:1. Hierover verderop meer.
Het mooie van WinRail (en soortgelijke railontwerppakketten) is dat je
onderdelen-bibliotheken kunt inlezen van nagenoeg alle bekende
model(spoor)fabrikanten. Ikzelf ben zeer gecharmeerd van het merk
Peco. Het fijne profiel van de rails en
de goede rij-eigenschappen van het rollend materieel op deze rails hebben
voor mij de doorslag gegeven om met dit merk aan de slag te gaan.
Ik heb daarbij gekozen voor Peco Streamline, het zgn. “fine trackage system”
met code 75 rail. Het enige “nadeel”is dat de rail alleen verkrijgbaar is in
lengten van 914 mm. Dus alle aansluitingen zullen door jezelf pas gemaakt
moeten worden.
Voordat ik hiertoe besloten had, twijfelde ik tussen
Roco line (zonder railbedding) en Peco
Streamline. Beiden hebben een fijn vormgegeven railprofiel, waarbij de
railhoogte bij Peco nog net iets lager is dan die bij Roco. Ik heb van beide
merken een aantal rails en wissels gekocht en die op een “testplaat” gelegd.
Ik had toen plm. twee meter rail met daartussen wat wissels. Aangezien ik
een aantal
Philotrain locomotieven heb, ben ik
zeer kritisch omtrent de rij-eigenschappen en het rijden over wissels. Na
diverse testen is toch de Peco rail bij mij als beste uit de bus gekomen.
Dit ondanks het feit dat Peco alleen “meter” rails verkoopt en het Peco
assortiment minder makkelijk verkrijgbaar is.
Zoals op foto's bij de bouw te zien is, heb ik verschillende printjes (1:1)
gemaakt van het railontwerp en deze met behulp van doorzichtig patroonpapier
op de multiplexplaten overgetekend, waarna ik de railbasis kon uitzagen. Met
de breedte moet je rekening houden met ruimte voor het ballastbed, ruimte
waar later de bovenleidingmasten komen te staan en eventuele andere “naast
de baan” accessoires.
Nadat ik deze delen met de decoupeerzaag had uitgezaagd, kon ik ze op het
frame bevestigen. Ik heb alleen het frame in min of meer hanteerbare delen
geschroefd en gelijmd. De railbasis heb ik alleen geschroefd op de
onderplaat. Mocht zich ooit het drama voordoen dat ik de baan moet afbreken,
dan hoef ik niet alles stuk te slaan omdat alles gelijmd zit. En met
schroeven zit alles ook muurvast.