Welkom
Inleiding
Hoe het verder ging
Bouw
Baanontwerp
Railontwerp
Railbedding
HCCM
Aanpassen blokkaart
Programmeerspoor
Materieel
Wagonverlichting
Digitaliseren
Met de beslissing om over te stappen van analoog rijden naar digitaal ontstaat de
noodzaak om alle locomotieven te voorzien van een decoder. Dan loop je met al je onervarenheid natuurlijk tegen de vraag op: welke
decoder(s) moet ik nemen? Je gaat je dan wat verdiepen in de materie en ontdekt dan dat het een hele
nieuwe, andere wereld is.
Via Internet kun je wel heel veel informatie ophalen, maar een gegeven
moment heb je zoveel sites en zoveel informatie dat je door de bomen het
digitale bos niet meer ziet.
Datzelfde geldt voor de keuze van decoders; de een zweert bij dit merk, de
ander heeft weer uitstekende ervaringen met een heel ander merk.
Aangezien ik een beginnend digitaal-rijder ben (ex-analoog HCCM rijder) čn gebruik maak van het
programma Koploper, ben ik vooralsnog maar begonnen met niet al te dure en
ingewikkelde decoders. Bij het nalezen van de vele verhalen en ervaringen op
Internet lees je eigenlijk altijd maar ervaringen van modelspoorders die
gebruik maken van complete digitale systemen; zoals Intellibox, of TwinCenter e.d. Met die systemen kun je de
decoders tot in de puntjes programmeren/tunen. Maar over digitaal rijden met
omgebouwde HCCM kaarten in combinatie met Koploper ben ik nog niets
tegengekomen. (dus als iemand meer wil weten, kan diegene mij altijd
mailen).
Voorlopig wilde ik me maar beperken tot eenvoudige zaken; eerst maar leren
lopen, rennen komt later wel.
Uiteindelijk heb ik verschillende soorten decoders aangeschaft, zoals: Uhlenbrock
76420, Digirails DR1010, ESU Lokpilot V1 52690. Voor veel van dit spul ga ik
naar de Blauwe Locomotief (zit lekker in de buurt) of bestel het via
internet bij AnW Modeltreinen.
Omdat elke decoder standaard voorgeprogrammeerd is met locadres 3 moet je
natuurlijk wel elke decoder een eigen uniek adres geven wil je er ook
daadwerkelijk mee kunnen rijden. Nu is het via Koploper in de testmodus wel
mogelijk om het locadres aan te passen, maar meer heb ěk echter niet voor
elkaar gekregen. Op zich was het hiermee wel mogelijk om elke loc een eigen
adres te geven en dus kon er gewoon gereden worden. Maar ik ben echter niet
verder gekomen dan het aanpassen van het locadres en af en toe een
decoder-reset. Het werd pas echt problematisch toen ik voor mijn
LUX-stofzuiger een functiedecoder
had gekocht en deze via Koploper wilde programmeren; ik kreeg het maar niet
voor elkaar.
Aangezien Koploper geen digitaal programmeersysteem is, moest ik dus een
andere oplossing vinden.
Na enig gespeur op internet ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij de decoder
PR-3 van
Digitrax. Deze aangeschaft via internet bij
Inexspoor. Hiermee kon ik de decoders
programmeren zoals ik zelf wilde.
Zo kon ik bij diverse locdecoders de maximum snelheid aanpassen naar mijn
wensen en waar nodig kon ik de verlichtingssterkte aanpassen. Perfect.
Hiermee heb ik ook de functiedecoder van mijn LUX-stofzuiger geprogrammeerd.
Zie onder Schoonmaaktrein bij het
onderdeel Materieel.
Met de aanschaf komt ook het inbouwen. Aangezien ik al heel wat jaren
modelspoorder ben, zijn de locs die ik heb ook van heel lang terug. Dat
betekent dat veel van de locs niet digitaal voorbereid zijn.
De Roco Blokkendoos en het Mat '54 waren echter al wel voorbereid, dus
daarbij was het een kwestie van de decoder inprikken en klaar.
Met de rest van het treinmaterieel lag het allemaal wat lastiger. De Roco
loks uitrusten met een decoder ging nog wel, een ander verhaal werd het met
het materieel van Philotrain.
Ik heb het Philotrain materieel niet aangeschaft om het in de doos of in een
vitrine te laten, dus op mijn analoge baan hebben ze menig rondje gereden.
Uiteraard moesten ze nu ook gedigitaliseerd worden; dit had beduidend meer
"voeten in de aarde" en verliep niet altijd even soepel.