Welkom
Inleiding
Hoe het verder ging
Bouw
Baanontwerp
Railontwerp
Railbedding
HCCM
Aanpassen blokkaart
Programmeerspoor
Materieel
Wagonverlichting
Digitaliseren
Na "enig" gespaar heb ik dan toch eindelijk het Mat '46 van Rivarossi
kunnen kopen.
Snel en voorzichtig uit de doos gehaald en op tafel voor me gezet: mooi !
Eerst maar even kijken of ie 't doet. Daarom op een stuk rails gezet en de oude transformator aangesloten. Langzaam de regelknop omgedraaid en het treinstel reed keurig heen en weer. Bij het wisselen van de rijrichting wisselde ook netjes de front- en sluitverlichting; drie lampen (geel en bovenin wit) bij vooruit en twee rode sluitlichten bij achteruit rijden. Tot zover niets aan de hand.
Gezien de perikelen omtrent verbrande stroomafnemers wilde ik eerst maar
een aantal rondjes rijden om te kijken of bij mij ook de stroomafnemers heet
zouden worden. Hiervoor moest natuurlijk wel eerst de kap eraf. Nu was Lima
berucht om de manier waarop de kappen op de onderstellen gemonteerd zaten,
dus ik vreesde met grote vrezen.
En ja hoor, na enig gepiel lukte het om een nagel tussen de kap en de bodem
te krijgen. Vervolgens een tandenstokertje er tussen gewurmd en zo
voorzichtig de kap geprobeerd los te krijgen. Dat lukte tot aan de deuren
middenin de kap. Hier was met geen (zachte) mogelijkheid de kap los te
krijgen.
Nu had ik op internet gelezen dat mensen last hadden van het feit dat de kap
om een of andere reden "vastgeplakt" leek te zitten. En inderdaad, dat was
bij mij ook het geval. Na enig geforceer brak de kap los van de bak.
Duidelijk was te zien dat bij deur de kap vastgezeten had. Doet men dat om
daarmee een mooie aansluiting van de bak op de kap te verkrijgen? Ik vermoed
van wel want er zijn duidelijk twee plekken te zien waarmee het heeft
vastgezeten. Dit lijkt mij toch dat je daarmee als fabrikant problemen over
je afroept, want in deze tijd zijn er zoveel mensen die digitaal rijden en
dus de kap moeten openen. Als je dan vooraf het nodige vastlijmt........?
Vreemd.
Na verdere inspectie aan de binnenkant van de kap, zie je bij de
deurpartijen duidelijk waar de kap heeft vastgezeten, maar ook in de
neuspartij van beide kappen zijn ook
vreemde "slijt" sporen te zien. Geen idee
hoe dit komt; fabricage- of assemblagefout? De krasje onder de deur komen
van het met enige kracht tussenwringen van een tandenstoker om toch de bak
van de onderkant te kunnen scheiden.
Vervolgens heb ik de decoder geïnstalleerd, het treinstel op de baan gezet
en het een rondje laten rijden.
Zoals ik in het begin al opmerkte, had het treinstel de juiste front- en
sluitverlichting toen ik een proefstukje reed met de gewone transformator.
Het opmerkelijke feit deed zich voor dat, toen het treinstel -voorzien van
decoder- op de baan stond, zowel de font- alsook de sluitverlichting
brandde. Nadat ik de decoder had gemonteerd, had ik de kap nog niet
teruggeplaatst. Zodoende kon ik alleen bij het achterste treinstel zien dat
beide verlichtingen brandden. Heel apart, zal ik dus naar moeten kijken en
oplossen.
Op het analoge proefstuk branden de frontlichten bij vooruitrijden en de
sluitlichten; zoals het hoort.
Op de baan brandt alles tegelijk, terwijl het treinstel gewoon in de vooruit
rijstand staat. Ik heb de achterste bak solo op de baan gezet en alle
verlichting blijft tegelijkertijd branden.
Via een draadje op het forum van Beneluxspoor kwam ik te weten dat alles wat
hierboven beschreven staat niets
bijzonders was.
Menigeen had last van "vastzittende" kappen, rare beschadigingen in de kap
e.d.. Overigens, het branden van alle verlichting aan de achterkant had
alles te maken met het nog niet geplaatst hebben van een
functiedecoder. Nadat die geplaatst is, zou de font- en sluitverlichting op
de juiste manier branden. Alleen moeten nog wel CV waardes aangepast worden
om in de decoder de rijrichting om te keren.
Maar dit zou een andere oplossing gaan worden, zoals ik in Mat '46 (Rivarossi) -2
beschrijf.