Welkom
Inleiding
Hoe het verder ging
Bouw
Baanontwerp
Railontwerp
Railbedding
HCCM
Aanpassen blokkaart
Programmeerspoor
Materieel
Wagonverlichting
Digitaliseren
Zoals ik al op de pagina van Mat '46 (Lima) schreef, had ik
een hele tijd geleden op de beurs in Houten twee Lima Mat ’46 stellen
gekocht. Het waren tweedehands exemplaren uit de latere serie en zo her en
der ontbraken er onderdelen. Zo ontbraken er onderdelen van de
Jacobsdraaistellen en nog wat andere losse onderdelen, maar uiteindelijk had
ik toch het meeste “op de kop” kunnen tikken, maar om een Jacobsdraaistel
compleet te maken had ik zelf van printplaat het frame in
elkaar gesoldeerd.
Die twee Mat '46 stellen had ik voorzien van een spud van GM&S. Maar ik
wilde een Rivarossi Mat 46 gebruiken voor de aandrijving, want het spudje
had toch wel wat moeite met twee Lima Mat 46's.
Aangezien ik langere treinstellen mooier vind dan een enkel
Lima tweetje besloot ik de Rivarossi te gebruiken om van alles een 3-stel
Mat '46 te maken: de Rivarossi als trekkracht en de twee Lima's (zonder
aandrijving) erachter.
Ik heb toen ook het Rivarossi Mat 46 voorzien van de Roco 4 polige
stroomvoerende koppeling omdat ik met behulp van de DR1010 Locdecoder van
Digirails. Deze heeft 5 functies waarvan ik er 4 wil gebruiken, namelijk de
front- en sluitverlichting (wit), F3 (groen) voor binnenverlichting 1e
tweetje, F4 (paars) voor binnenverlichting 2e tweetje en F5 (bruin) voor
binnenverlichting 3e tweetje. Natuurlijk kan ik voor alle drie de
binnenverlichting met één functieuitgang aansturen, maar ik vond deze
uitvoering leuker om "mee te spelen".
Dat is ook de reden dat ik voor de meervoudige stroomvoerende koppeling heb
gekozen, waarbij ik de aansluitingen van de doorverbindingen gelijk gehouden
heb, zodat ik ook een dubbel tweetje kan samenstellen die dan altijd
voorzien is van sluitverlichting.
Bij het onderwerp "Materieel" > Mat '46 (Lima) heb ik al verteld dat ik het
eerste tweetje voorzien had van een mini schakelaartje zodat ik altijd in
dat stel de sluitverlichting weer apart kan aanzetten.
Nu kan ik tenminste kiezen of ik een, twee of drie twee-wagenstellen wil
laten rijden.
Aangezien er al het nodige is besproken op het forum van Beneluxspoor
omtrent de delicate stroomafnemers van het Rivarossi Mat '46 model, wilde ik
geen risico lopen en heb ik stroomafnemers van Digirails gebruikt om de
originele "haartjes" stroomafnemers te vervangen. De nieuwe stroomafnemer
zijn zodanig verknipt dat ik bij elk ook nog een bevestigingsgaatje
overhield. Daarna draadje eraan gesoldeerd en bevestigd. Waar nodig de druk
nog wat bijgesteld, zodat het niet al te zwaar zou lopen.
Omdat in z'n totaliteit het best een lange trein zou worden, heb ik het
Jacobsdraaistel en het achterste draaistel van Rivarossi (hier heb ik de
oorspronkelijke stroomafnemertjes laten zitten) op aan andere plek in het
geheel ondergebracht. Ik heb in de draaistellen een weerstandje gezet en
verbonden met de stroomafnemers. op die manier neemt de complete set van
drie tweetjes toch op voldoende plaatsen stroom af om gedetecteerd te worden
op de baan.
Nadat alle bakken voorzien waren van de 4-polige koppelingen heb ik die
samenstelling even laten rondrijden op de baan. Na een paar rondjes voelde
ik dat het Rivarossi motortje behoorlijk warm werd; het moet flink z'n best
doen om dat 6-wagen-stel rond te zeulen.
Nu wil het feit dat ik ooit wat losse motortjes op de kop had getikt en die
lagen te wachten op betere tijden, oftewel op het moment dat ze gebruikt
zouden worden. Een van die motortjes was voorzien van een vliegwiel: deze
wilde ik gebruiken om het geheel aan te drijven. Het Rivarossi motortje
gedemonteerd en deze even provisorisch bevestigd. Het bleek in het geheel
geen probleem te hebben om de trein voor te bewegen. Sterker nog, ik moest
de snelheid behoorlijk dempen om een aanvaardbare rij-snelheid te krijgen.
Ook werd het motortje er niet warm of koud van. De beslissing was genomen:
dit moest 'm worden. Nu nog uitdokteren hoe e.e.a. bevestigd kon worden.
Ik heb daarvoor een stukje van de oorspronkelijke grondplaat afgezaagd om de
juiste lengte te houden voor de cardan aandrijving. Ik heb de motor met wat
dun dubbelzijdig tape op de bodemplaat geplakt. De breedte was precies goed
en nu ligt het motortje vast en klem in de behuizing.
Nadat de motor z'n uiteindelijke plek gevonden had in de onderbak, heb ik de
printplaat aangepast. D.w.z. alle oude bedrading heb ik eraf gehaald en alle
aansluitingen (motor, draaistel en verlichting) werden voorzien van de
juiste kleuren decoderdraad. Toen alles goed zat, de decoder erin gezet en
na meerdere rondjes heb ik het (ingekorte) interieur teruggeplaatst. Omdat
de nieuwe motor inclusief vliegwiel langer was, paste het oorspronkelijke
interieur niet meer, vandaar het inkorten.
Van de
verschillende aanpassingen van de stroomafnemer, het aanpassen van de
motor aandrijving en de doorverbinding tussen de beide bakken, heb ik een
aantal foto's gemaakt.
De bedrading van de printplaat (decoderaansluiting) verbonden met de stekker
van de voorste bak van het eerste stel en de stekkerverbinding van de
achterste bak van het eerste stel doorverbonden met de 4 polige koppeling.
Daarna in de volgende bakken de verbinding op dezelfde manier aangelegd. Met
behulp van een provisorische verbinding heb ik de stekkers van de stellen
met elkaar gekoppeld. Een paar proeflampjes gebruikt voor de
frontverlichting, de verlichting van de eerste bak, de verlichting van de
tweede bak, de verlichting van de derde bak en de sluitverlichting.
Alleen bij het aansluiten van dit alles is er kennelijk enige statische
elektriciteit ontstaan, want een gegeven moment voelde ik een klein schokje
(er sprong -denk ik- iets van een vonkje over) en daarna deed de
frontverlichting het niet meer. Dat was nou heel vervelend, want een trein
hoort tijdens het rijden toch verlichting te voeren. Toch? Tja wat nu?
Dan maar de verlichting op de permanente spanning van het draaistel
aansluiten en het niet kunnen aan- en uitzetten maar op de koop toe nemen.
Maar toen ik 's-avonds rustig op de bank zat, bedacht ik me dat
waarschijnlijk de verlichting tijdens het achteruit rijden gewoon zou
functioneren. Inderdaad, dat werkte nog prima en omdat ik op mijn baan maar
éém richting op rij (namelijk alleen maar vooruit) kon ik de verlichting van
het achteruit rijden gebruiken. Hiervoor heb ik in de decoder CV 49 en 50
omgedraaid en voilá de frontverlichting brandde bij het vooruitrijden en kon
nog in- en uitgeschakeld worden ook. Prima!
Nu alleen nog de aansluiting van de led interieurverlichting op de aanwezige
stekkers in de onderbakken aansluiten en de doorverbinding van de voorste
naar de achterste bak van het stel realiseren.
Hierover later meer.........