Herman Schot, graficus met een brede opleiding aan de AGS in Amsterdam, studierichting Foto-/Lithografie en Offset. Dit was een 6 jarige opleiding afgerond en daarna verdere studie voor leermeestergezel, Staf & Kaderopleiding bij het KVGO gedaan. Ik werd in 1968 in militaire dienst opgeroepen voor mijn nummer wel uitstel gekregen vanwege studies, dacht dat ze mij vergeten hadden, :-( helaas. Achteraf gezien had ik dit allemaal niet willen missen, nu zijn er nog samenkomsten van verschillende onderdelen. Ik was werkzaam in een grote Offsetdrukkerij in Amsterdam die je na je diensttijd weer in dienst terug moest nemen.
Ondertussen was ik al in mijn 20e levensjaar voor mijn eerste opkomst in het plaatsje Blerick-Venlo in de Frederik Hendrik Kazerne. Daar kreeg men bij de IRS (Infanterie Rij School een chauffeur-monteur opleiding, van klein- tot een groot formaat (vracht)auto. Voor mij werd dat de DAF YA 328 -dikke bertha genoemd- een vrachtauto met 3 ton laadvermogen, waar je met rijden nog moest double clutchen doordat er nog geen synchromesh in de versnellingsbak zat. Dat was een goeie been oefening om steeds de koppeling te bedienen.
“= rollend in 2de versnelling, tot ca. 2700 toeren maken, koppeling in, bak in vrij, koppeling op laten komen (evt. wat tussengas), koppeling in, bak in 3e versnelling en koppeling op laten komen. Dit alles moet (vrij) snel achter elkaar gebeuren..!!”
Na het behalen van het groot rijbewijs zou ik naar Utrecht gaan, maar heb toen geruild met een collega-maat, die al getrouwd was en in Seedorf, Duitsland geplaatst zou worden, waar men eens in de zes weken, 10 dagen naar huis mocht.
Na de opleiding in Blerick ging ik naar Seedorf [Duitsland], geplaatst in het eerste gebouw na de poort bij de Staf-en Staf Compagnie van de 41e Pantserbrigade. Grote kamer met alles erop en eraan [TV, radio], met zijn drieën gedeeld en .. met een eigen compagniesbar. In Blerick was ons al eens gevraagd of je een kaderopleiding of uitgezonden wilde worden naar Suriname, maar dat was toen niet gelukt. Maar om de rest van de diensttijd hier in Seedorf door te brengen, daar had ik niet veel zin in, ik wou meer actie. In december 1968 op oefening Edelman bij -28 graden in “Lichtenhage” had ik de barwagen en in gesprek met een kolonel, de vraag gesteld of een uitzending naar Suriname alsnog mogelijk was. Hij zou het nakijken op de kazerne. Krijg ik na terugkomst op de kazerne 3 dagen later al een overplaatsingsbevel! Een optie om dit voor elkaar te krijgen was eerst een opleiding bij een commando-eenheid van acht weken te volgen, wat wel afzien was, maar het was "Nu of Nooit", waarna een overplaatsing naar de Suriname-Compagnie zou volgen. Op de Isabella kazerne in Den Bosch krijg je verdeeld over zes weken een heleboel prikken. De uitzending naar Suriname is voor 1 jaar, ongeacht de tijd je al in dienst zat, dat betekende voor mij dat ik langer moest dienen dan 18 maanden, maar dat was het mij wel waard.
Ik was bezig met een opleiding voor webdesigner [2006] en zocht een onderwerp voor een site, het leek mij wel leuk een site over mijn militaire dienst te ontwerpen.
Ik was toch bezig met scannen van dia's en foto's die in die tijd gemaakt zijn, helaas blijven ze niet goed de tand des tijds heeft zijn invloed al gehad de kleuren verdwijnen en vuiligheid in de ontwikkelaar geeft zwarte plekken op de dia's. Ik heb een selectie uit meer dan 1000 dia's en vele foto's gemaakt en deze bewerkt om ze weer toonbaar te maken, ik ben toch thuis in de foto- en lithografie vanwege mijn opleiding, hieruit ziet u een selectie van die tijd 1968 en 1970 als dienstplichtig militair bij de Landmacht.
Sitemap vindt uw hier
Mocht u opmerkingen en/of vragen hebben, stuur een email bericht, ik beantwoord
uw vraag dan zo snel mogelijk.
Herman Schot
een E-mail sturen ...
----------------------------------------------
Een paar leuke dingen:
QR-code ?
EPD voorproefje
Covid-19 medicijn
Grappige brief