Na een detachering wordt het peloton overgeplaatst naar Paramaribo, dat is de minst prettige tijd, veel wacht lopen en wat de vrije tijd na 2 uur 's middags (heetste dagdeel) betreft, Paramaribo is niet dat ze ervan verwacht hebben. De mogelijkheden om er de verveling te verdrijven zijn wat de stad zelf betreft nogal summier te noemen. De stad heeft voor Nederlandse begrippen een wat provinciaal karakter. In deze tijd is de kans groot, dat de Jantjes (zo werden we genoemd) voor een zoekpatrouille ingeschakeld worden of moesten helpen bij de aanleg van bosgangen voor een beter contact tussen de bevolking. Het is te merken dat de verhouding tussen ons en de Surinaamse bevolking destijds goed was, straten met prachtige palm- en mahoniebomen gaven een mooie sfeer. Wilde busjes die je voor 10 cent per rit je naar je bestemming in de stad brachten.
Een korjalenpatrouille voor het ophalen van een neergestort vliegtuig, het transport per korjalen van een compleet ziekenhuis, dagen ver het oerwoud in, kortom voor allerlei meer sociale- dan militaire opdrachten. Het leger is er te vergelijken met de N.V. Klusjesman, waarop dagelijks door allerlei, vooral sociale instanties een beroep wordt gedaan. Het ministerie van Onderwijs vraagt zelfs het leger om gecommitteerden bij schoolexamens.
Is er bij een festiviteit plotseling b.v. een stuk zeil nodig, dan wordt het leger (TRIS) gebeld. Vooral in Paramaribo is de TRIS moeilijk weg te denken. Op 5 december vertrekt er uit Paramaribo een Sinterklaas expeditie naar bosneger- en indianendorpen.
En eens in het jaar krijgen alle invaliden van de hoofdstad een rondrit met muziek. In deze tijd was het ook zo dat het uitgaan in de stad, aanbevelingswaardig was om met minimaal met zijn tweeën te gaan, vooral s’ avonds laat.